Bij welke kerkstroming mag je geen tv?

Je hebt verschillende gereformeerde stromingen zoals: NGK, CGK en GVK. Zijn die allemaal even streng? Nu zit dat strenge natuurlijk niet alleen in het hebben van een tv. Maar ik ben niet zo bekend met deze stromingen en ik vraag mij af hoe zij in de wereld staan.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
6.9K
Amadea
2 jaar geleden
Volgens mij bij geen enkele. Hooguit de Amish in Amerika.
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea Er zijn weldegelijk gereformeerde stromingen waarin het kijken van TV op zijn minst wordt bekritiseerd en toch eigenlijk ook wel wordt verboden, soms zelfs met uitsluiting van bijvoorbeeld avondmaal.
Hoe dat precies zit, of dit weer per gemeente stroming/gemeente/predikant verschilt weet ik niet, maar het is vrij goed bekend dat hoe "strenger/orthodoxer" de opvatting bij gereformeerden hoe groter de kans dat de TV als een slechte invloed wordt gezien. https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=404745
~Third Day~
Ik weet dat van het bestuur van de (oud) gereformeerde gemeenten (in nederland) het is "verboden" TV te kijken omdat er 'wereldse' en 'verderfelijke' beelden de huiskamer inkomen.
Smiley_Knorretje is offline
Inderdaad, in sommige hele strenge gemeenten mag je niet aan het avondmaal gaan als je tv of zelfs radio in huis hebt. https://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=25094&start=270
coby Ik werd tijdens de week van voorbereiding op het heilig avondmaal gebeld...
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik weet dat ze in Staphorst vaak de tv in de schuur hadden staan, tv mocht niet in huis.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
dus internet mag zeker ook niet waarschynlijk
LeonardN
2 jaar geleden
@SC13 Dat is niet gezegd.
Er zijn nogal wat dingen die noodzakelijk zijn die je tegenwoordig bijna alleen nog maar via het internet kan regelen.
-belasting
-bankzaken
-school/studiezaken
-werkgerelateerde zaken
Daarnaast schijnt zoals in de link van SimonV ook te lezen valt de smartphone op de een of andere manier geen issue te zijn zoals de tv dat was/nog steeds is. Wat natuurlijk voor een vrij kromme situatie zorgt.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/revolutie-in-refoland-de-smartphone-is-erin-geslopen~bc8ba57d/
SentWierda
2 jaar geleden
@Ritsuka. De mythe dat ze in Staphorst geen tv kijken is in 2010 toch al ontkracht? (GV nr. 54088)
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda 1. Ritsuka zegt niet dat ze in Staphorst GEEN TV kijken.
2. Waarom link je niet direct? Wat is dat toch met jou en linken (vaak verkeerd, vaak niet, vaak onvolledig?) https://www.startpagina.nl/v/religie-spiritualiteit/religie/vraag/54088/klopt-bijna-niemand-staphorst-tv/
3. Als je de link leest zie je dat de uitspraak juist wel deels klopt. Het is geen mythe, in Staphorst HADDEN mensen minder vaak een TV
4. Ritsuka zegt "hadden" dat duidt juist op verleden tijd. 5. Of mensen hem in de schuur hadden staan weet ik niet. Wellicht dus om bij een huisbezoek niet door de mand te vallen?
Ik weet zelf van kinderen in mijn klas/school die thuis geen TV hadden (ook niet in de schuur), dit waren dan altijd kinderen die naar de "zwartekousenkerk" gingen https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthodox-gereformeerden
LeonardN
2 jaar geleden
https://cip.nl/11158-staphorst-houdt-goddeloze-wereld-buiten-de-deur "Ze zien een groot deel van de rest van de wereld als goddeloos," vertelt De Wolde. Uit statistieken van het kabelbedrijf Ziggo blijkt dat bijna 80 procent van de lokale bevolking niet beschikt over een televisie**. De Wolde ziet dit als een poging om de "hedonistische wereld" buiten de deur te houden. Duizenden inwoners gaan elke zondag tweemaal naar de kerk. Op de 'Dag des Heeren' rijden er geen bussen en zijn winkels en het lokale zwembad gesloten in verband met de zondagsrust. De zondag staat volkomen in het teken van God." **Beter zou zijn geweest als de auteur zou spreken over een TV-abonnement. Overigens is Ziggo (ook toen niet) de enige mogelijkheid tot het kijken van TV, maar de TV-abo-penetratie zal iig een stuk lager hebben gelegen dan in vergelijkbare gebieden.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Ritsuka spreekt inderdaad in de verleden tijd, over schuurkijken.
Mijn reactie gaat ook over de verleden tijd, 2010, over regulier kijken. Dat in 2010 regulier tv-kijken normaal was. Dat is in 2022 zeker niet minder geworden.
En waar komt toch die gedachte vandaan dat men in Staphorst achterloopt op, bijvoorbeeld, technologisch gebied? Terwijl men in de Randstad zeker niet altijd voorloopt op Staphorst... De biblebelt (Staphorst ligt erin) valt juist op door technologische innovaties - zoals die ook in de regio Eindhoven zijn
(Het kan zijn dat ik zo reageer omdat ik Staphorst goed ken.)
SentWierda
2 jaar geleden
Nog even over linken.
Dagelijks kan ik vele links geven over eerdere GV-vragen (bijv. over Kortjakje)- maar is dat de bedoeling?
Ook zijn linken vaak geen bronnen (zoals met name Wikipedia). Wel staat in een link vaak een bron - die geen relatie heeft met de link. Is erg ingewikkeld. (Afgelopen week bijv. de link ekathimerini (= de krant Kathimerinii) die ik kon herleiden tot de bron CNN.)
Daarom noem ik zoveel mogelijk bronnen. En heel veel van mijn bronnen zijn papieren bronnen - die ik niet kan linken.
LeonardN
2 jaar geleden
"Dat in 2010 regulier tv-kijken normaal was."
Nou blijkbaar niet. Of denk je dat de bron uit niet klopt of dat er van 2009 naar 2010 een enorme shift heeft plaatsgevonden? "En waar komt toch die gedachte vandaan dat men in Staphorst achterloopt op, bijvoorbeeld, technologisch gebied?"
Wie stelt dat? Het is geen kwestie van achterlopen, maar voor veel orthodox gereformeerde gezinnen een kwestie van bewust iets niet doen (TV kijken). "valt juist op door technologische innovaties" "Terwijl men in de Randstad "
Je lijkt de discussie te willen buigen naar iets wat het niet is. Niemand spreekt over tech. inn. of over de Randstad daar kom jij mee. Het punt is of er in Staphorst (die bekend staat om het hoog aantal streng gereformeerden) of bij str. ger. gezinnen in het algemeen minder TV wordt/werd gekeken dan gemiddeld, omdat dat "verboden" is. Ik kom ook uit de Randstad, klasgenoten van mij die streng ger. waren hadden vaak geen tv in huis. Heeft dus niks met Staphorst op zich te maken.

Antwoorden (2)

Van de Gereformeerde Gemeenten. De 250.000 zielen tellende refowereld, de uiterst orthodoxe flank van het Nederlandse protestantisme. Televisie brengt onkuisheid, ledig vermaak en goddeloze praat de woonkamer binnen, is al jaren de gedachte.
Wie in het grootste reformatorische kerkgenootschap een tv in de huiskamer heeft staan, kan daar op worden aangesproken. In sommige gevallen kan kijkgedrag leiden tot kerkelijke maatregelen: de tv-kijker mag dan bijvoorbeeld niet deelnemen aan het avondmaal, het sacrament van brood en wijn.
Driekwart van hen woont op de Biblebelt.
2 jaar geleden
Deze kerkstroming heet Gereformeerde Gezindte. Dit is de (zeer) conservatieve stroming binnen de gereformeerde kerk en bestaat uit diverse kerkgenootschappen..
De Evangelische Omroep is niet synoniem met de Gereformeerde Gezindte. Sommige gelovigen zullen wel achter de EO staan en radio en tv kijken, maar verreweg de meesten wijzen tv af en soms zelfs radio.
Het gaat om vier kerkgenootschappen, in volgorde van strengheid:
- Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika
- Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- Oud--Gereformeerden.
Een kenmerk is dat men vaak tegen verzekering en inenting is. Dit is met name het geval bij de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Bron: Welke kerk is dat? door dr. R.M. Nepveu. Uitg. Z&K.
Zie ook m.b.t radio/tv/computer/internet het lemma -De media- in onderstaande link:
https://religion.fandom.com/nk/wiki/Bevindelijk_gereformeerden
Toegevoegd op 28 februari 2022 16:08: tekst
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
En de correcte link is: ..... https://religion.fandom.com/nl/wiki/Bevindelijk_gereformeerden